Svanemerket 25 år

Svanemerket 25 år
Svanemerket er forbrukernes fremste verktøy for å handle miljøvennlig. I dag feirer det offisielle nordiske miljømerket sitt 25-års-jubileum.
Tekst

Hele 94 prosent av befolkningen kjenner Svanemerket. Sju av ti nordmenn mener at svanemerkede produkter er gode klimavalg, og 75 prosent sier at tydeligere merking er viktig for at de skal handle mer klimavennlig (TNS Gallup 2015). Dette gir Svanemerket en helt unik posisjon hos det norske folk.

- Hverdagsvalgene våre virker kanskje små, men de betyr mye mer enn mange tror. Svanemerket gjør det lett å velge de produktene som belaster miljøet minst, som bidrar til en bærekraftig utvikling og til et giftfritt samfunn. Med Svanemerket kan du redde verden – litt hver dag, sier Anita Winsnes, direktør i Miljømerking, som forvalter Svanemerket i Norge.

Forbrukernes verktøy

I 1989 etablerte Nordisk Ministerråd Svanemerket for å gi folk et verktøy som kunne bidra til et mer miljøvennlig forbruk.

- Jeg er opptatt av at forbrukerne skal ha kunnskap og mulighet til å ta kjøpsvalgene som passer den enkelte best. Svanemerket har de siste 25 årene gjort det enklere for forbrukerne å ta miljøvennlige valg, og jeg ser allerede frem til de neste 25 årene, sier forbrukerminister Solveig Horne (FrP).

Det er i dag over 10 000 svanemerkede varer og tjenester på det norske markedet, og det omsettes svanemerkede produkter for 24 milliarder kroner i året.