Årets merkebrukerprisvinnere kåret

Årets merkebrukerprisvinnere kåret
Konkurransen om å bli årets merkebruker var spesielt hard i år. Men til slutt var det Waterlogic og Cubus som gikk av med seieren.
Tekst
For at Svanemerket skal fungere som veileder i markedet, må merket være godt kjent. Mange forbrukere er opptatt av hva de selv kan gjøre for å ivareta miljøet, og  det ligger et stort potensial i å synliggjøre Svanemerket.  Merkebrukerprisen gir vi til dem som har vært aller flinkest til å bruke merket i markedsføringen sin. 
- I år var det svært hard konkurranse om å bli årets merkebruker. Vi fikk mange og svært gode bidrag fra kundene, og jeg blir veldig stolt når jeg ser hvor flinke de er til å bruke Svanemerket, sa Anita Winsnes, direktør i Svanemerket under utdelingen.
Her er prisvinnerne for beste merkebruker 2018:r at Svanemerket skal fungere som veileder i markedet, må merket være godt kjent. Mange forbrukere er opptatt av hva de selv kan gjøre for å ivareta miljøet, og Det  det ligger et stort potensiale i å synliggjøre Svanemerket. blir vi når kundene våre forteller om at de har svanemerket produktet sitt. Merkebrukerprisen gir vi til dem som har vært aller flinkest til å bruke merket i markedsføringen sin. vise fram at de har klart å få Nordens offisielle miljømerke.

- I år var det svært hard konkurranse om å bli årets merkebruker. Vi fikk mange og svært gode bidrag fra kundene, og jeg blir veldig stolt når jeg ser hvor flinke de er til å bruke Svanemerket, sa Anita Winsnes, direktør i Svanemerket under utdelingen.

Her er prisvinnerne for beste merkebruker 2018:

For at Svanemerket skal fungere som veileder i markedet, må merket være godt kjent. Mange forbrukere er opptatt av hva de selv kan gjøre for å ivareta miljøet, og  det ligger et stort potensial i å synliggjøre Svanemerket.  Merkebrukerprisen gir vi til dem som har vært aller flinkest til å bruke merket i markedsføringen sin. 

- I år var det svært hard konkurranse om å bli årets merkebruker. Vi fikk mange og svært gode bidrag fra kundene, og jeg blir veldig stolt når jeg ser hvor flinke de er til å bruke Svanemerket, sa Anita Winsnes, direktør i Svanemerket under utdelingen.

Her er prisvinnerne for beste merkebruker 2018:

Beste merkebruker på bedriftsmarkedet: Waterlogic

Juryens begrunnelse:

Svanemerket er godt eksponert i Waterlogic’s markedsmateriell. De skriver om bærekraft og Svanemerket i blogg og på hjemmesider, bruker det på Facebook, Instagram, LinkedIn og i pressemeldinger. I tillegg er Svanemerket brukt i annonser, salgskampanjer, opplærings- og salgsmateriell og messer.

Svanemerketbrukes på en helhetlig og gjennomtenkt måte i all markedsføring, og er godt integrert i utforming og design. Waterlogic tar Svanemerket med i alle tilgjengelige markedsføringskanaler, som for eksempelannonser, M, hjemmesider, internt, sosiale medier og messer. På selve kaffeautomatene er Svanemerket tydelig og godt plassert, sammen med en liten tekst som sier litt om hva svanemerket kaffetjeneste betyr. Waterlogic bruker både blogg og tekster på hjemmesidene til å bygge kunnskap om Svanemerket. I tillegg har de hatt kurs for selgerne, og utviklet salgsmateriell som bygger kunnskap.

De som mottok prisen for Waterlogic var salgssjef Magnus Hillestad, markedssjef Henning Nilsen og administrerende direktør Erik Gulbrandsen. Anita Winsnes, direktør i Miljømerking Norge, overrakte prisen.

Beste merkebruker på forbrukermarkedet: Cubus

Juryens begrunnelse:

Cubus er veldig gode på å synliggjøre Svanemerket. I butikk er Svanemerket godt eksponert med både logo- og tekstplakater, i tillegg til tydelig merking av de svanemerkede klærne. Svanemerket brukes også aktivt i sosiale medier. Cubus har i år fått 4 designere til å utvikle en svanemerket t-skjorte kolleksjon, og brukt dette aktivt i kommunikasjonen sin. De har også benyttet influencere for å få enda mer synlighet på nett. I tillegg har de skrevet om Svanemerket i nyhetsbrev som går ut til alle i Cubus kundeklubb.

  • Svanemerket er godt integrert i utforming og design. Både merket og tekster er laget slik at de passer godt inn i Cubus design.
  • Cubus er flinke til å bruke Svanemerket i alle tilgjengelige kanaler, både i butikk, sosiale medier, hjemmesider og internt.
  • Svanemerket er tydelig og godt synlig på produkt. I tillegg til merket bruker de tekst for å forklare hva Svanemerket betyr.
  • Mye av kommunikasjonen til Cubus går på å forklare hva Svanemerket betyr, spesielt for klær. Cubus har også jobbet mye med kunnskapsbygging internt, blant annet gjennom interne seminar der Svanemerket har holdt innlegg.

Jonas Arrelöv, produktansvarlig på jeans i Cubus, mottok prisen fra Anita Winsnes, direktør i Miljømerking Norge.