Ta grep om hverdagsvalgene

Ta grep om hverdagsvalgene
Handelsaktørene har enorm markedsmakt. Den bør de bruke til mer enn å presse pris.
Tekst

Handelen har et stort og viktig ansvar for å styre utvalget i butikkene i miljøvennlig retning og for å gjøre det tydelig for kundene at butikken er en arena for viktige miljøvalg. Dette er tema når Svanemerket, LO og Virke arrangerer seminar på Arendalsuka 18. august.

- Handelsaktørene har enorm markedsmakt. Den bør de bruke til mer enn å presse pris. Ta miljøansvar! Unngå å kjøpe inn produkter laget av ødelagt regnskog eller som er fulle av miljøgifter. Hvis innkjøperne stiller strenge miljøkrav, vil dette påvirke markedet og gi fart til det grønne skiftet, sier Anita Winsnes, direktør i Svanemerket.

- Miljøkampen står ikke bare i blitzregnet på den internasjonale scene. Vi kjemper den selv – hver eneste dag – på dagligvarebutikken, i byggevarehusene og på kjøpesentrene. De små hverdagsvalgene har stor betydning fordi det er så mange av dem, og de er en uutnyttet ressurs i det grønne skiftet, avslutter Winsnes.