Storebrand best i klassen på miljøinnkjøp

Beste innkjøper
Mange prater om miljøansvar, men ikke alle omsetter ord til handling. Det har Storebrand klart, og derfor vant de Svanemerkets pris for beste innkjøper.
Tekst FotoJørgen Stokke Halvorsen

Storebrand er best kjent som en av de viktigste aktørene innen bank, finans og forsikring. Men de er også en stor innkjøper med et innkjøpsbudsjett på 1,4 milliarder kroner årlig. Fordi selskapet konsekvent tar miljøansvar i sine anskaffelser, ble de på Svanekonferansen onsdag tildelt Svanemerkets pris for beste innkjøper. Prisutdeler var styreleder i Stiftelsen Miljømerking, Svein Tveitdal.

Stolt prisvinner

- Jeg er veldig stolt over å motta denne prisen. Jeg vil takke alle ansatte som har bidratt og leverandører som Fazer og Savo som har vært offensive og møtt våre miljøkrav. Svanemerket har strenge og konkrete krav som gjør det enklere for oss å stille krav til leverandørene. Våre resultater viser at innkjøpere med slike miljøkrav kan skape miljøresultater utover egen virksomhet, nedover i leverandørkjeden, sa innkjøpsdirektør i Storebrand Knut Olav Irgens Høeg da han mottok Svaneprisen for beste innkjøper 2013.

­– Storebrand viser at de tar miljøansvaret på alvor. Det får flere positive ringvirkninger. De miljøbevisste produsentene ser at det er lønnsomt å tilby produkter som belaster miljøet minst mulig. Og så håper vi andre store innkjøpere blir inspirert til å bli enda litt hvassere på grønne innkjøp framover, sier Anita Winsnes, direktør i Miljømerking.

Mange grønne muligheter

Kontorbedrifter som Storebrand har mange muligheter til å gjøre gode miljøvalg. Storebrands 2272 ansatte bruker en stor andel svanemerkede forbruksvarer og kontorartikler. De skriver ut svanemerket papir på svanemerkede printere, spiser i svanemerket kantine og omgir seg med svanemerket inventar og møbler i lokaler som blir vasket med svanemerkede vaskemidler av svanemerkede rengjøringsbyråer.

Kommenter saken
kommentarer