Biolykken

Biolykken

Einar Håndlykken fyller drivstoff
Han kjører bil på sukker og kjemper for nullutslipp av klimagasser. Men hjemme er Zero-sjef Einar Håndlykken (35) som forbrukere flest.
Tekst FotoNina Ruud

- Jeg trodde det var det var noen miljømerkede produkter her. Jeg skylder på kona! Ler Einar Håndlykken. Han roter rundt på badet i sin og Caroline Torskogs lyse leilighet på Torshov i Oslo. Tobarnsfaren finner en svanemerket toalettrull og et ”grønt” oppvaskemiddel under vasken på kjøkkenet.

- Se der!

Det er morgen i det brune mursteinsbygget. Ola (2) er i barnehagen, Frida (4 mnd) ute med mor, mens far henger opp velduftende sokker og babyklær på balkongen før han flyr til jobb. De er vasket med vanlig OMO Ultra.

- Står to produkter ved siden av hverandre, prøver jeg å velge det som er merket miljøvennlig. Men jeg går ikke omveier eller skifter butikk for å få tak i de mindre skadelige produktene, sier han.

Ingen kjemiker

Håndlykken er daglig leder i Zero, miljøstiftelsen som jobber for nullutslipp av klimagasser. Hva som havner i handlekorga på butikken er litt tilfeldig. Han føler at i et travelt liv er det en krevende oppgave som forbruker å vite hvilke produkter han skal velge.

- Hvorfor må jeg være kjemiker for å vite hva som er riktig eller galt? Hvis de mest skadelige produktene sorteres ut av markedet, så slipper vi som er kjappe på avtrekkeren å kjøpe produkter med giftstoff i seg. Jeg stoler på Svanemerket, men en lang rekke produkter er ikke merket. Staten må på banen og sette en standard. Noen produsenter brøyter vei og hever taket for bra produkter og så må myndighetene heve gulvet i samme takt - og forby verstingene, mener han.

Under vasken på kjøkkenet står tre dunker pliktoppfyllende og venter. Håndlykken sørger for at brødskorper og bananskall havner i rett dunk.

- Mat blir det drivstoff av. Bussene i Oslo kjører på matavfall og på kloakk. Det er idiotisk å brenne en agurk med 96 prosent vann, bedre å samle inn og lage biogass, sier Håndlykken. 

Papir brenner han derimot gjerne.

- Jeg er ikke så opptatt av å resirkulere papir, jeg kaster det like godt i søpla. Papir brenner som ved, det er fine greier. Søpla du kaster havner i et forbrenningsanlegg og blir til varmtvann som forsyner store deler av Oslo. Pluss minus er det like greit å lage varme som å lage nytt papir, sier klimaeksperten.

Får mark

 Lille Frida spiser økologisk barnemat og Einar Håndlykken har blitt mer bevisst på å velge bra produkter etter at han ble pappa. Men få dilemmaer gir ham vondt i magen, unntatt kunsten å fylle bensin.

- Jeg får litt mark. Står og tenker; shit dette er ikke bra, sier han med en grimase.håndlykken fyller bioetanol

Parkert like ved murboligen står familiens metallblå Volvo V50, som går på bioetanol laget av sukkerrør fra Brasil. Men får han ikke tak i bioetanol, fungerer bensin greit. For bilen, ikke for sjela.

- Å unngå direkte bruk av fossil energi er noe jeg er blitt litt gæærn på. Litt vel ivrig kanskje. Det er noe vi for all del må unngå, sier Håndlykken mens han rusler mot bilen.

I hele Norge er det bare 20 pumper med bioetanol, og et svært begrenset antall biler. Flaks for Håndlykken at flere av pumpene er i nærheten. Han freser de fem minuttene opp til Statoil på Storo, hvor bioetanolen ligger på drøye ni kroner literen. Bensinen på 15. Du får noe mindre energi ut av hver liter bioetanol, så sparingen ligger i realiteten på 3-4 kroner.

- Det er ikke ofte det er billigere å velge miljøvennlig! Smiler Håndlykken mens han fyller tanken og forteller at prosessen bak bioetanol er det samme som å lage hjemmebrent.

 

Kullgrill

Familien har kjøpt nytt hus, og flytter snart. Til Skien, og der er det ingen bioetanol-pumpe. Men det finnes en i nabobyen Porsgrunn og Håndlykken håper det duger. Han har også lyst på elbil, men fordi strekningen han kjører oftest er Oslo-Telemark, er han usikker.

- Jeg har hatt mine runder med elbil der jeg har gått tom for strøm og måttet lade bilen ut av vinduet på bensinstasjonens toalett. Men med de nyere bilene kan du komme helt frem på en god dag, og den har sine fordeler; kjøre gratis i bussfilen, gratis parkering, bompenger og ferje.

Håndlykken gleder seg til hus med plen, og den skal klippes med elektrisk eller batteridrevet gressklipper.  

- En bensinklipper skal jeg ikke ha! Svigerfar har en hånddrevet en, kanskje jeg kan bruke den som trim. Og det blir ingen gassgrill men kullgrill. Mange tror at det er de samme kullene som i kullkraftverk, men de er bare laget av forkullet tre. For noen er det kanskje litt rare ting å henge seg opp i, men for meg er de viktigere enn mye annet.

Planteplast

Einar Håndlykken vil ikke være et naturbarn eller en fyr som slår gresset med ljå, han er en moderne mann.

- Vi er opptatt av ordet moderne i Zero, vi har det i visjonen at vi er for en moderne verden uten utslipp. Det er egentlig et litt idiotisk ord, men vi har ikke klart å finne på noe som sier bedre hva vi ønsker. Vi tror at teknologi og nye løsninger kan fikse klimaproblemet, sier klimasjefen i bilen på vei til kontoret i Maridalsveien.

Han har noe han vil vise frem. Plastflasker fra USA laget av planteplast.

- De kan brennes som ved! Forklarer han, og sier teknologien er på full vei, men at vi i norske hyller nå bare finner en Bon Aqua-flaske med 15 prosent planteplast.

- Coca Cola snakker om å produsere alle sine flasker med planteplast. Det er en stor aktør, så det vil monne. Pepsi har alt produsert en flaske av hundre prosent planteoljer, men den har ikke nådd Norge. Ut over det klandrer jeg ikke bedrifter for ikke å produsere det ennå, fordi det er så nytt. Det var snakk om at en norsk fabrikk ville starte produksjon, men fryktet at markedet ikke var klart, sier Håndlykken.

Klimapause

Håndlykken tror det er en utfordring mange ulike, til dels sprikende råd til forbrukere fra miljøsiden. Så mange uklare svar. Han mener alle er forvirret; forbrukerne, næringslivet, politikerne. Samtidig føler han at folk leter etter argumenter som tilsier at de kan fortsette som før. Selv når det ikke stemmer.

- Bioetanol, nei det er vel bare kutting av regnskog? Elbil, da kjører du vel på kullkraft? Nei, det forurenser for mye å produsere en ny bil så jeg kjører heller min gamle. Det er alltid mulig å finne noen som har forsket og funnet svarene folk helst vil høre, sier han.

Klimasjefen må løpe fra et møte til det neste, før han skal hente sønnen i barnehagen. Etter en intens dag fullt av klimaspørsmål, trenger han en pause fra miljøsnakk.

- Når du jobber fulltid i en miljøorganisasjon, er det ikke sunt å være etisk i forbruket til alle døgnets tider. Da tror jeg du kan bli litt rar. Og blir du for rar, mister du litt kontakten med den hverdagen folk har. Hvis du skal prøve å påvirke verden, må du skjønne litt hvilke liv folk lever. Men først og fremst handler det om å få litt fri fra det hele, ellers kan du gå på veggen. Den aller viktigste jobben jeg gjør, gjør jeg på jobben.

Les hele Cygnus:Miljøansvar her

Kommenter saken
kommentarer