Svanemerkets posisjon

Svanemerkets posisjon
Spør du folk hvilke miljømerker de kjenner er svaret ganske entydig.
Tekst FotoSofie Haugan Shrivastava

Fra de første svanemerkede produktene kom på markedet på starten av 90-tallet, til de ca 4500 produktene i dag, har Svanemerket opparbeidet seg en unik posisjon som merkeordning. Forbrukerene har blitt kjent med Svanemerket gjennom butikkhyllene, Miljømerkings markedsaktiviteter og ikke minst våre kunders markedsføring. Som et resultat av dette har nordmenn ikke bare kjennskap til, men også kunnskap om og tillit til miljømerket Svanen.

Spør du norske forbrukere hvilke miljømerker de kjenner, er sannsynligheten stor for at de svarer Svanemerket. 67 prosent svarer spontant Svanemerket først, mens ingen andre merker får mer enn to prosent.  Viser man frem selve Svanemerket svarer hele 94 prosent at de kjenner Svanemerket. Kjennskapen har vært stabil over 90 prosent siden begynnelsen av 2000-tallet. Svanemerket er også godt kjent i resten av Norden.

Få et konkurransefortrinn med miljø

I et marked der de funksjonelle produktegenskapene blir mer og mer generiske blir ytre faktorer som design, men også sosiale egenskaper og verdier viktigere som konkurransefortrinn. Miljøprofil kan være et slikt konkurransefortrinn. I Norge er nesten syv av ti opptatt av hva de personlig kan gjøre for å ivareta miljøet.

Bare en av fire har høy tillit til at et produkt er et godt miljøvalg hvis produsenten garanterer for det. Er produktet svanemerket derimot har en  av to høy tillit til at det er et godt miljøvalg. Svanemerker du ditt produkt kan du øke tilliten til din bedrifts miljøbudskap, bedre omdømme ved å levere produkter som er gode miljøvalg, og med det styrke merkevaren mot viktige målgrupper.

Fornøyde kunder

Pr februar 2014 er det ca 4500 svanemerkede produkter i Norge fra flere hundre selskaper. Det kommer stadig nye til, mens det er svært få som velger å slutte med Svanemerket. Vi tror mye av forklaringen ligger i at det for de aller fleste er lønnsomt å være svanemerket. I 2013 ble det omsatt svanemerkede varer og tjenester for ca 24,5 milliarder i Norge. Våre kundeundersøkelser viser at mer enn 90 prosent av Svanemerkets lisensinnehavere i Norge ser det som sannsynlig at de er kunder hos oss også om tre år. Tre av fire ville anbefalt Svanemerket til andre bedrifter, men noen sier de helst vil ha det for seg selv.


Last ned presentasjon om Svanemerkets posisjon