Princess og Kebony bruker Svanemerket best

Svanepriser 2016
God markedsføring av Svanemerket gir god butikk: Princess vil i år omsette svanemerkede varer for 100 millioner kroner. Princess og Kebony ble nylig tildelt prisen for beste merkebruker 2016 i henholdsvis forbruker- og bedriftsmarkedet.
Tekst

Skal Svanemerket gi markedsmessig uttelling må det brukes i markedsføring. For å stimulere til økt bruk av merket og for å premiere de beste, deler Miljømerking hvert år ut en pris for beste merkebruker i forbruker- og i bedriftsmarkedet.

Princess prisvinner på markedsføring til forbrukere

Princess vant prisen for markedsføring i forbrukermarkedet.

- Vi vil vise fram Svanemerket overalt der vi kan. Merket bygger gode verdier inn i vår egen merkevare, og viser at vi er et selskap som tar bærekraft og samfunnsansvar på alvor. Dette har også appell hos forbrukerne: I 2016 vil vi omsette svanemerkede varer for 100 millioner kroner, sa Hanne Marsdal, markedsansvarlig i Princessgruppen, under tildelingen. 

På bildet over ser vi reklamesjef Nora Tellåsen, daglig leder Kai Gulbrandsen og markedsansvarlig Hanne Marsdal fra Princess.

Kebony prisvinner på B2B-markedsføring

Kebony, som produserer holdbart trevirke uten giftstoffer, vant prisen for beste merkebruker i bedriftsmarkedet.

 - Kebony er et selskap som er grunnlagt på bærekraft. Svanemerket viser dette fram for forbrukeren, og det er derfor helt logisk for oss å bruke merket så mye vi kan. Svanen gjør det lettere å bevise miljøvennlighet. Dette fungerer utmerket både når det gjelder forbrukere og proffe innkjøpere, sa Sabine Domayer, markedssjef i Kebony, da de fikk merkebrukerprisen.

Markedsrådgiver Lucie Meltzer, industriutvikler Arnt Kristian Barsten og markedsansvarlig Sabine Domayer fra Kebony.

Økende bruk av Svanemerket i markedsføring

Både forbrukere og offentlige innkjøpere etterspør stadig oftere svanemerkede produkter. Selskapene som har Svanemerket på sine produkter blir på sin side stadig ivrigere på å bruke merket i markedsføring. Både mengde og kvalitet viser en stigende kurve. I år var det vanskeligere enn noensinne å kåre vinnerne av merkebrukerprisen, for flere og flere bruker Svanemerket til å vise at produktet deres er et godt miljøvalg.

- Princess og Kebony er sterke og verdige vinnere av årets merkebrukerpriser. De bruker merket aktivt og fletter Svanen inn i egen merkevare på en god måte. Jeg er stolt over å kunne overrekke prisen til to selskaper som hver på sin måte viser at det grønne skiftet ikke bare er noe de prater om, men faktisk har satt ut i praksis, sa Anita Winsnes, direktør i Svanemerket.

Utvalgte eksempler fra prisvinnerne

 

Merkebrukerprisen 2016 from Ecolabelling Norway on Vimeo.