Vanskelig å få. Enkelt å velge.

22. juni lanserer vi den landsdekkende kampanjen «Vanskelig å få. Enkelt å velge». Den forteller om den omfattende og krevende jobben svanemerket og produsenten gjør for at forbrukerne og innkjøperne enkelt skal kunne ta et godt miljøvalg.
Tekst

Hva avgjør om et produkt er miljøvennlig? Er det at det bruker lite energi? At det ikke inneholder gift? At det er laget av en fornybar råvare som tre? Svanemerket er et helhetlig miljømerke. Det betyr at vi stiller krav fra A til Å på veien fra naturressurs til ferdig produkt. Ikke bare om energiforbruk eller kjemikalier eller råvaresituasjonen, men alt sammen.
I tillegg til veldig mye annet.

Omfattende og ambisiøse krav

Det er krevende å bli svanemerket. Det er mange og strenge krav, og omfattende dokumentasjon og kontroll. Slik må det være, tenker vi. Det skal henge høyt å få et Svanemerke. Det er bare de beste som klarer det. Sertifiseringen skal gi reell miljøgevinst.

Samtidig kan det være vanskelig å formidle hvor omfattende det faktisk er å sertifisere seg med Nordens offisielle miljømerke. Hva det faktisk betyr for det ferdige produktet og for prosessen som ligger bak.

- Det er bare de beste som klarer å få sitt produkt svanemerket. De legger ned mye arbeid for å belaste miljøet mindre og det ønsker vi å synliggjøre gjennom denne kampanjen sier, Anne-Grethe Henriksen, markeds- og kommunikasjonssjef i Miljømerking Norge.